BERSATU, BERSETIA, BERKHIDMAT

About Me

My photo
Blok 15 B/3, SEDC Flat, 81700 Pasir Gudang, Johor, Malaysia


Cawangan ini menubuhkan penajanya pada 6 Ogos 2005 dan dirasmikan pada 23 Julai 2006 oleh Tn. Hj. Ahmad bin Daud, Naib Ketua UMNO Pasir Gudang bagi mewakili Y.B Datuk Seri Hj Mohd Khaled bin Hj Nordin, Ahli Parlimen Pasir Gudang merangkap Ketua UMNO Bahagian Pasir Gudang. Cawangan Rumah Pangsa Peringkat 1 merangkumi kawasan rumah pangsa bermula dari blok 1 hingga 24, Perumahan 69 dan Perumahan Bakti.

Friday, June 13, 2008

Mekanisme Penstrukturan Semula Subsidi Minyak Untungkan Semua Pihak

Menteri Perdagangan Dalam negeri dan Hal Ehwal Pengguna, Datuk Shahrir Abdul Samad berkata, mekanisme penstrukturan semula subsidi minyak petrol dan diesel akan dapat mengimbangi kesan kenaikan harga di pasaran. Beliau menjelaskan bahawa mekanisme yang digunakan adalah melalui sistem sedia ada iaitu pembayaran atau pembaharuan cukai jalan bagi memastikan pelaksanaannya cepat dan selamat.

Kajian terhadap harga petrol dan diesel terbaru pasaran tempatan itu akan dikaji semula pada Mac tahun depan, iaitu selepas kerajaan selesai membuat pembayaran subsidi RM625 kepada setiap pemilik kenderaan persendirian yang layak.

Dalam langkah penstrukturan semula subsidi bahan api yang diumumkan 4 Jun lalu, kerajaan memperkenalkan bayaran rebat RM625 yang diberikan kepada pemilik kenderaan yang layak bagi mengimbangi kenaikan harga petrol dan diesel yang dinaikkan kepada RM2.70 seliter dan RM2.58 seliter.

Bayaran RM625 setahun itu hanya terhad kepada pemilik kenderaan persendirian berkapasiti enjin sehingga 2000cc serta trak pikap dan jip berkapasiti enjin sehingga 2500cc. Pemilik motosikal persendirian berkapasiti enjin sehingga 250cc pula akan menerima bayaran tunai sebanyak RM150 setahun. Bayaran tunai itu akan dibuat oleh Kementerian Kewangan apabila pemilik kenderaan dan motosikal membayar atau memperbaharui cukai jalan.

Bayaran tersebut meliputi kenderaan yang cukai jalannya diperbaharui antara 1 April 2008 hingga 31 Mac 2009. Tindakan penstrukturan semula mekanisme pemberian subsidi ini disebabkan harga minyak mentah dunia melonjak tinggi di pasaran. Jumlah permintaan minyak mentah dunia lebih tinggi daripada jumlah pengeluaran sebanyak 1.03 juta tong sehari (85.72 – 84.69)

Akibat daripada keadaan tidak menentu di negara-negara pengeluar minyak utama seperti Iraq dan Iran menyebabkan berlakunya tekanan kepada pengeluaran minyak mentah dunia dan keadaan ini diburukkan lagi dengan krisis ekonomi di Amerika Syarikat yang menyebabkan ramai pelabur-pelabur membuat pembelian masa hadapan bagi melindungi pelaburan mereka.

0 ulasan: